Komentarze Żuławska Kolej Dojazdowa






















Historia kolejki wąskotorowej na Żuławach sięga drugiej połowy XIX w. i jest nierozerwalnie związana z gospodarką tego regionu, czyli rolnictwem. Pierwsze kolejki funkcjonowały jako zaopatrzenie cukrowni żuławskich w surowiec, czyli buraki cukrowe. To właśnie z ich inicjatywy powstała i została rozbudowana sieć kolei wąskotorowej.
Dodatkową funkcję, którą pełniła kolejka, był transport ludności - sam jako dziecko miałem okazję skorzystać z przejazdu kolejką - pamiętam, że podróż okropnie mi się dłużyła, wagonikiem strasznie bujało na wszystkie strony, a co szybsi rowerzyści nas wyprzedzali - jechaliśmy wtedy nad morze. Pamiętam też jeżdżące po torach parowozy, długie składy towarowe - szczególnie interesująco wyglądały platformy, na których przewożono wagony "szerokotorowe", najczęściej chłodnie. Nie mogę też zapomnieć zablokowanego przejazdu drogowego, który potrafił paraliżować ruch i życie na dobre kilkadziesiąt minut, a często i dłużej, bez wyraźnego uzasadnienia - wtedy to najczęściej spóźniałem się do szkoły.

Teraz kolejką można przejechać się w sezonie letnim, prawdopodobnie z Nowego Dworu Gdańskiego do Mikoszewa, czyli na prawy brzeg Wisły (dokładnie Przekopu Wisły). To wszystko co pozostało z świetnie rozbudowanej sieci kolejki wąskotorowej. O samej kolejce, tej funkcjonującej do dziś możecie poczytać tutaj:

http://ptmkz.pl/

A tutaj trochę o jej historii powstania i rozwoju, a także upadku:

http://ptmkz.pl/pocia/hizkd.htm
http://www.gwardak.com/kolej_15.htm

Na zdjęciach kolejka pomiędzy miejscowościami Stegna i Jantar.



Takimi Px'ami kiedyś jeździł mój dziadek:

















Name:

Komentarze:

16.07.2012, 14:35 :: 109.243.107.48
zulaw
W Tczewie jakoś szczególnie nie wiało, trochę burz za to przeszło widowiskowych :)

15.07.2012, 23:49 :: 164.126.146.72
mkyo
jaka bajeraaa ;)
ps. dajecie radę w tym tczewie po tych wichrach?